Розмова з Аллою Самойленко, кастинг-директоркою Pronto Film
Успішно працює в сучасних украінських та міжнародних проектах.
В іі творчому доробку 15 років практичного досвіду в індустріі кіно, кілька десятків повнометражних картин, серіалів і документальних фільмів, безліч короткометражних стрічок.
Особливості іі таланту: вміє бачити актора у пересічній людині, яка згодом з її допомогою виростає до затребуваного актора; вдало формує акторський ансамбль кожного проекту, в якому працює.
Деякі з фільмів, над якими вона працювала: Брати, Параджанов, Сторожова застава, Позивний Бандерас, Поводир, Нюхач, Віддана.
Багатьох батькiв цiквить питання, якi у Вас критерiї відбору дітей у Ваші проекти? Яким дітям-акторам Ви надаєте перевагу?
Критерії відбору дітей для фільмів дуже залежать від продукції, жанру, величини ролі.
Є спільні риси – це обдарованість, емпатичність, здатність концентруватися і вміти виконувати те, про що просить режисер або учасники творчої групи. А далі йде – зовнішність (типаж), яка залежить від задач фільму, досвід, який дуже потрібен, якщо це серіал, чи реклама.
Треба розуміти, що у кіно часто трапляється, що дитина, не маючи знімального досвіду, може отримати головну роль. Але такого практично не буває, якщо мова про серіал.
Дітки, які змалечку знімаються, переходять із серіалу в серіал, як показує нам екран ТВ, саме через те, що мало хто згоден вчити, витрачати час на дублі, якщо є 20 сторінок тексту на день і купа об’єктів уваги, окрім дитини без навику перебування перед камерою.
Це має зворотню сторону – дітки із серіалів, буває, звикають до певних стереотипів у грі, набувають шаблонів, які важко трансформуються у щось інше, якщо мова йде про повнометражне кіно.
В моїй практиці – найцікавіші знахідки були саме на вулиці.
Трирічні двійнятка, яких знайшла в метро для фільму Ангели війни, хлоп’ята, які дивували стійкістю і кмітливістю, а ще героїзмом їх чудової мами.
П’ятирічна Маша, що геніально зіграла єврейську дівчинку, врятовану з Бабиного Яру у фільмі Матч – спинила недалеко від офісу і переконавши маму і бабусю, одразу привела в офіс пробувати. А дівчинка виявилася надзвичайно емпатична. І одразу зрозуміла, що потрібно робити, заплакала на другому дублі. Потім, на зйомці, не маючи жодного досвіду, маленька Маша, втомлена і знесилена від спеки, плакала тридцять дублів підряд. І, якщо чесно, я так і не розумію до кінця, як вона це робила. Перебуваючи в стресі, могла відтворити до найдрібнішої деталі малюнок гри кожної сцени… Це було диво. Маша вже виросла, акторкою ще не стала, і все ж я знаю, що той досвід чимось її збагатив, запам’ятався.
А підліток з Канева Влад Порожній, якого знайшла у базі Акмодасі, не маючи жодного досвіду, зіграв блискуче в епізоді фільму Сторожова застава. Тепер він студент одного з кращих акторських курсів театрального університету.
Чотирирічна Соня, головна героїня фільму "Коли падають дерева", дебютантка, душа цього фільму, природжена акторка з широченним діапазоном, яка легко переграла всіх п’яти і шестирічних конкуренток і зруйнувала мої особисті уявлення про межі можливого у грі дітей в кіно…
Таких історій велика кількість, всі не перекажеш.
Вам подобається працювати з дітьми?
Надзвичайно люблю працювати з дітьми для кіно.
Я мама, тому мені, мабуть, трохи легше дослухатися до їх внутрішнього світу, знаходити до них якісь ключики, щоб допомогти розкритися і без стресу зрозуміти, чи підходять вони один одному – дитина і світ кіно. І допомогти сформувати правильне ставлення в дитини і до кастингу, і до моменту вибору/відмови.
Ваші поради юним акторам щодо саморозвитку. Які навички та якості потрібно розвивати?
Навички та якості, потрібні для кіно. Соціалізація, добра пам’ять, бурхлива уява, вміння слухати і дослухатися, вміння зосереджуватися, терплячість (бо інколи одне і те ж саме потрібно повторювати десятки разів!).
Багато дітей мають здібності до акторства, і все залежить тільки від моменту, коли починати, від його якості, можна сказати. Якщо цей досвід для дитини цікавий і не травматичний – то вона буде хотіти знову повторити його. А великі акторські обдарування серед дітей – наслідок складного процесу, де грає першу роль сім’я.
У тих сім’ях, де гра, фантазія, читання, уважне ставлення один до одного, до внутрішнього світу одне одного – це нормальна повсякденна практика – діти будуть більш схильні до акторства, швидше виробляють власний спосіб комунікації зі світом, більш адаптивні в умовах високої відповідальності і скупчення дорослих, що від дітей чогось вимагають.
Хоча, буває і навпаки. Інколи шукаємо саме відлюдників, замкнених і навіть травмованих діток. І там вже потрібна неабияка робота, щоб допомогти дитині вийти зі своєї схованки і передати в гру всю складність свого внутрішнього світу. Це особливі моменти. І вони теж часто бувають терапевтичні для дітей.
В першу чергу, знайомлячись з дитиною, звертаю увагу на батьків. Проводжу такий своєрідний кастинг з батьками.
Є певні ситуації-стоп в спілкуванні з дітьми і їх батьками:
- коли говорить не дитина, а батько чи мати, вживаючи слово «ми»;
- коли дитина без присутності батьків каже, що не хотіла йти на кастинг;
- коли дитина не в змозі пройти елементарний тест на концентрацію і виконати найпростіше завдання;
- коли батьки йдуть за своєю, можливо, не реалізованою, мрією, і як знаряддя використовують власну дитину, маніпулятивно підштовхуючи її до вибору акторського шляху;
- коли батьки використовують лестощі, або намагання фінансово простимулювати «правильний» вибір дитини.
А поради для юних акторів універсальні – знайти театральний гурток, де будуть спрямовувати обдарування і допомагати виростити його зусібіч. Де педагоги не тільки вчать акторській майстерності, а ще й допомагають формувати особистість дитини. Але це більше порада для батьків.
Якщо для старших дітей – це читання, дослідження кіно, театру.
Актор повинен бути освіченою, інтелектуально і чуттєво розвиненою людиною.
І діткам, які мріють про цей шлях, треба вчитися цьому.
Що Ви порадите батькам, як готувати дітей, щоб отримати перевагу на Вашіх кастинга, і чи потрібно це робити?
Готувати дітей до кастингу досить просто. Треба вивчити текст, бажано, не задаючи ніяких інтонацій, пояснити контекст, якщо надіслано ще щось, наприклад сценарій. Дорослішим дітям можна дати почитати сценарій.
Підтримати психологічно.
Пояснити, що кастинг – не екзамен, а гра, і що тих, хто програє, не варто вважати «не такими».
Пояснити, для чого проводиться кастинг, які можуть бути його критерії, що буде наслідком, якщо дитина буде затверджена на роль у фільмі.
Пояснити, що кожен кастинг для цілеспрямованої дитини – то тренування, як для атлетів, що не варто занепадати духом в разі відмови, а навпаки, набиратися впевненості і віри, що той самий кастинг, коли затвердять на роль саме її – він десь оголошений і трапиться тоді, коли треба.
Не варто витрачатися на дорогі фотосесії і записувати якісь хитромудрі студійні візитівки – дітки ваші ростуть, змінюються. Для того, щоб дитину запросили на кастинг, інколи досить одного якісного портрету і коротенького відео, записаного на ваш телефон, яке ви запишете рівно тоді, коли вас про це попросять, щоб це було актуальне зображення. Якщо ваша дитина відвідує модельну школу, обов’язково треба допомогти зрозуміти різницю між моделінгом і акторством.
Не використовувати макіяж.
Не робити спеціальних зачісок.
Не зазубрювати текст привітань і візитівок, але варто навчити про себе говорити, звернути увагу дитини на якісь її особливості, які можна підкреслити.
Не вчити бути занадто «галантними» з режисерами і кастинг персонами.
Переваги – природність дитячої поведінки, індивідуальність, комунікабельність, що випливає з рівня соціалізації, широти світогляду дитини.
ТАЛАНТ. Все інше – від лукавого.
В останні роки українське кіно швидко розвивається. На Ваш погляд, які перспективи має дитяче кіно в Україні?
Перспективи дитячого кіна в Україні є. На більший коментар поки що не наважуся, оскільки на сьогодні не зовсім зрозумілі перспективи кіно в Україні взагалі. Але для тих, хто серйозно навчає дітей англійської мови – відкриті всі горизонти.
Дитяче, підліткове кіно активно знімається у світі. І сидячи в Києві, можна отримати роль у якомусь популярному продукті, знаючи, де розміщуються оголошення про кастинги і як саме треба діяти. Світ інтернаціоналізується, знамениті англомовні виробники міксують національності і расову приналежність своїх героїв у серіалах, щоб якомога більше етно спільнот могло ідентифікувати себе з ними.
І достеменно відомо - поки знімаються в Україні серіали – діти для кадру будуть потрібні.